یکی دیگر بخشهای مهم و مورد نیاز مددجویان در مسیر درمان کانسر استفاده از دستگاه پرتو درمانی است و عمدتا این روش درمانی به صورت مجزا و یا تلفیقی با شیمی درمانی از سوی پزشک معالج تجویز می‌شود.

پرتو درمانی یا رادیوتراپی، استفاده از پرتوهای یونساز برای از بین بردن یا کوچک کردن بافتهای کانسر است. هدف از پرتو درمانی از بین بردن حداکثر سلولهای کانسر با حداقل آسیب به بافت های سالم است و در مسیر تحقق این هدف، بهره‌مندی از پزشکان و کارشناسان زبده و نیز دستگاههای مدرن و مجهز از اهمیت زیادی برخوردار است.

کلینیک امید تهران نیز با علم به این مسئله سعی کرده است تا با همکاری پزشکان، فیزیست‌ها وکارشناسان مجرب و دوره دیده و بهره‌مندی از دستگاه پرتودرمانی مدرن بهترین شیوه درمانی را در جهت بهبود حداکثری مددجویان مورد استفاده قرار دهد.

کادر فعال در واحد پرتودرمانی این کلینیک عبارتند از:

پزشک متخصص رادیوتراپی انکولوژی: وضعیت بالینی شما را به دقت بررسی کرده و بر اساس صلاحدید علمی و تخصصی، لزوم یا عدم لزوم پرتودرمانی و موقعیت زمانی انجام آن را در توالی با سایر درمانها از جمله جراحی و شیمی درمانی تعیین می کند. در صورتی که پرتودرمانی لازم بود، نحوه درمان، ناحیه درمان و میزان پرتو را به تناسب نوع بیماری شما تجویز می‌کند.

CT سیمولیشن

قبل از شروع درمان رادیوتراپی طی یک جلسه  شبیه سازیCT Simulation  با دستگاه CT  برای بیمار انجام می شود. یک کارشناس سیتی سیمولاتور از بیمار می خواهد که کاملا بی حرکت قرار گرفته و ناحیه مورد نظر که با دستور پزشک در نسخه بیمار در شده با بارکدگذاری صورت نقطه ای روی بدن بیمار مشخص می نماید و این نقاط تا پایان دوره درمان باید حفظ شود بنابراین از تتو استفاده می‌کنیم. هنگام شبیه سازی برای اینکه بیمار بی حرکت باشد از وسایلی مانند فیکساتور، واکیوم ، برست بورد(breast board) ، بلی بورد (belly board) ، نی رست (knee rest) و…  استفاده می‌کنیم  که هر کدام از این تجهیزات برای نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود. هدف از ثابت ماندن بیمار این است که تابش اشعه هر روز دقیقاً به همان ناحیه هدف گذاری انجام پذیرد.

ماسک های ترموپلاستی

رادیوتراپی سر و گردن برای ثابت و بی حرکت ماندن ناحیه سر و گردن از ماسک ویژه‌ای (فیکساتور) به نام ترموپلاست استفاده می کنیم قبل از شروع درمان در مرحله شبیه سازی توسط کارشناسان CT این ماسک یا قالب برای بیمار موردنظر ساخته می شود. روند ساخت ماست به این صورت است که در آب گرم با دمای ۶۵ درجه سانتیگراد می گذارند تا نرم شود و سپس تکنسین آن را روی صورت بیمار قرار می‌دهد بعد از ۵ ثانیه خنک می شود و بعد از ۱۰ دقیقه قالب کاملاً سفت می شود. بیمار به راحتی می تواند نفس بکشد زیرا سوراخ های فراوانی دارد.

متخصص فیزیک پزشکی (رادیوتراپی):

پس از کالیبراسیون دستگاه شتابدهنده و براساس اطلاعات بالینی بیمار و همچنین اطلاعات پرتوتابشی طراحی درمان (سه بعدی) مناسب را بنحویکه بهترین دوز درمانی به تومور و کمترین دوز به بافتهای سالم برسد را تهیه و پس از محاسبات دوز اشعه و تایید نهایی جهت اجرا و انجام پرتودرمانی برروی بیمار آنرا به واحد درمان ارسال می نماید.

کارشناسان پرتودرمانی: پرونده و طرح درمان را به دقت مطالعه و وضعیت بدن شما را در حالت مناسب جهت اجرای طرح درمان شما فراهم می‌سازد و تکنیک خاص درمان شما را در وضعیت بهینه به کار گرفته و دستگاه را برای آن شرایط آماده و پرتودرمانی شما را با در نظر گرفتن کلیه موارد حفاظتی و تخصصی انجام می‌دهند.انجام مراحل اجرایی جلسات درمانی شما به عهده این کارشناسان است. همکاری شما هنگام تنظیم وضعیت قرارگیری برای اجرای تکنیک طرح درمان و به کار بستن توصیه های آنها حین درمان، موجب دقیق‌تر و مطلوب‌تر اجراشدن درمان شما خواهد شد.

واحد پرتودرمانی کلینک امید تهران همه روزه پذیرای بیماران محترم می باشد.

رادیوتراپی خارجی: بیمار روی تخت درمان در وضعیت خاصی تنظیم شده و با ابزار ویژه ای (فیکساتور) در مدت پرتو درمانی ثابت می شود و درحالیکه تنفس آرام و طبیعی در طول درمان ادامه دارد پرتودهی توسط دستگاه رادیوتراپی شتابدهنده خطی شروع و مدت زمان کوتاهی در حدود یک دقیقه بطول خواهد انجامید. اشعه مورد استفاده از جنس امواج الکترومغناطیس با انرژی بالا و قدرت نفوذ کافی برای درمان عمق بدن میباشد.

از ویژگی‌های این دستگاه، پرتو افکنی با انرژی بالا(جهت درمان هر نوع تومور و در هر سطحی)، مجهز به MLC (برای درمان دقیق و کم عارضه)، بهره مندی از سی تی اسکی اختصاصی پرتو درمانی و ادوات طراحی سه بعدی است.

واحد هایپرترمیا: واحد مجهز به سیستم تولید و انتشار حرارت با امواج الکترومغناطیس در فرکانسی خاص که بطور موضعی در ناحیه تومور ایجار حرارت درمانی می کند.حرارت درمانی همزمان با رادیوتراپی به مقدار چشمگیری در پاسخ تومور به درمان موثر بوده و امروزه بعنوان شاخه ای مهم از پزشکی مکمل مطرح است.