وبلاگ

سرطان پروستات و عوامل خطر

عوامل خطردر سرطان پروستات

تحقیقات انجام شده در رابطه با سرطان پروستات

براساس تحقیقات عوامل خطری  وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. این عوامل عبارتند از:
سن: احتمال ابتلاء به سرطان پروستات با بالا رفتن سن افزایش می یابد. در حالی که از هر ۱۰ هزار مرد زیر ۴۰ سال فقط یک نفر دچار سرطان پروستات می شوند، از هر ۱۵ مردی که در دهه ۶۰ سالگی عمر خود بسر می برند، یک نفر به این بیماری مبتلاء می شود.

عوامل خطردر سرطان پروستات.

دیگر عوامل موارد احتمال ابتلاء به این سرطان عبارتند از:

• نژاد: بررسی ها نشان می دهد که سیاه پوستان نسبت به سفید پوستان، ۶۰ درصد بیشتر احتمال ابتلاء به سرطان پروستات دارند.
• سابقه خانوادگی: مردان دارای نسبت خونی بی واسطه مانند پدر یا برادر که سرطان پروستات داشته اند، دو برابر بیشتر احتمال ابتلاء به این بیماری را دارند. اگر عضو دیگری از فامیل نیز دچار سرطان پروستات باشد، احتمال ابتلاء به این بیماری افزایش می یابد.
• رژیم غذایی: هیچ تحقیقی بطور قطع نشان نداده است که رژیم غذایی و تغذیه می توانند بطور مستقیم بر پیدایش سرطان پروستات تاثیر بگذارند. اما تحقیقات بسیاری نشان می دهند که ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد. هنوز اطلاعات کافی وجود ندارد تا بتوان در مورد نقش رژیم غذایی در سرطان پروستات توصیه مناسبی دارد . 

ما موارد زیر می تواند مفید باشد:

رژیم پرچرب مخصوصاً چربی حیوانی ، می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.

در حقیقت بسیاری از پزشکان بر این باورند که رژیم کم چرب می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود.

رژیم گیاهی ، میوه جات و حبوبات (لوبیا ، نخود) می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود. مشخص نیست که کدام ماده غذایی مستقیماً تاثیر گذار است.
• برنامه غذائی: برنامه غذائی سرشار از چربی، احتمال ابتلاء به این بیماری را افزایش می دهد.

عوامل خطردر سرطان پروستات
• بالا بودن میزان testosterone: مردانی که زیر درمان testosterone هستند، رشد غده پروستات آنها برانگیخته می شود.
• Neoplasia درون مخاطی مربوط به پروستات (PIN): این شرایط ممکنست به افزایش احتمال ابتلاء به سرطان پروستات مربوط باشد. PIN شرایطی است که یاخته های پروستات در زیر میکروسکوپ غیر طبیعی دیده می شوند. این مورد ضرورتا نشانه هایی به همراه ندارد. تقریبا نیمی از مردان زیر سن ۵۰ سال، PIN دارند.عوامل خطردر سرطان پروستات

• تغییرات ژنی:

معلوم شده است که ژن های خاصی از قبیل ژن های BRCA1 و BRCA2، احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می دهند.
دیگر عوامل بالقوه احتمال ابتلاء به سرطان پروستات نیز مورد بررسی قرار گرفته اند، از قبیل مصرف مواد مخدر و داشتن بیماری های مقاربتی. همچنین بطور مداوم این موضوع تحت بررسی است که آیا ویتامین ها و مکمل های غذائی احتمال ابتلاء به این سرطان را کاهش می دهند و یا نه.
توجه: هر چیزی که احتمال ابتلاء به یک بیماری را افزایش می دهد، عاملی برای احتمال ابتلاء نامیده می شود. دارا بودن عوامل احتمال ابتلاء به سرطان بدین معنی نیست که شما حتما دچار این بیماری خواهید شد و نداشتن این عوامل بدان معنی نیست که شما به هیچ وجه دچار این بیماری نخواهید شد. اگر فکر می کنید که احتمال ابتلاء به این بیماری را دارید، آن را با پزشک خودتان در میان بگذارید.

نوشته شده:کلینیک امید تهران

دیگاه بگذارید