وبلاگ

عوامل سرطان روده بزرگ

عوامل سرطان روده بزرگ

عوامل سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در جهان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان محسوب می شود . به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها در کولون و یا رکتور اتفاق می‌افتد که می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند یا در آنها تکثیر یابند.

عوامل که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند، عبارتند از:

– سن بالا: اکثر افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ مسن تر از ۵۰ سال هستند. اگرچه سرطان روده بزرگ در افراد جوان نیز رخ می دهد، اما احتمال آن خیلی کم است.
– بیماری های التهابی روده: بیماری های التهابی مزمن روده بزرگ، مانند کولیت زخمی و بیماری کرون می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند.
– سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ و پولیپ روده بزرگ

– برنامه غذایی پر چرب و کم فیبر

سبک زندگی بی تحرک: اگر شما غیر فعال هستید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما بالا می رود. داشتن فعالیت بدنی و ورزش منظم ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
– دیابت : افراد مبتلا به دیابت و مقاوم به انسولین ممکن است بیشتر دچار سرطان روده بزرگ شوند.
– چاقی : افرادی که چاق هستند، افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را تجربه می کنند.
– پولیپ: پولیپ غده بی‌خطری است که داخل روده، دیواره کولون یا رکتوم رشد می‌کند. تعدادی از بیماران مبتلا به پولیپ به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند لذا پولیپ ها را باید برداشت تا از سرطانی شدن آنها جلوگیری کرد.
– الکل : استفاده از الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
– عوامل ژنتیکی: ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند، نقایص ژنتیکی دارند که منجر به بروز سرطان در سنین پایین‌تر می‌شود. یافتن خانواده‌های دارای نقایص ژنتیک در سنین پایین‌تر برای شروع زودتر اقدامات غربالگری و پیشگیری اهمیت دارد.

– اشعه درمانی برای سرطان: پرتو درمانی یا رادیوتراپی ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

 

دیگاه بگذارید