وبلاگ

عوامل خطر در مثانه

به طور کلی عوامل خطر در مثانه زیر می توانند در بروز سرطان مثانه نقش آفرین باشند:

استعمال دخانیات:

 استعمال هرگونه دخانیات اعم از سیگار، قلیان، پیپ و… به دلیل تجمع مواد شیمیایی مضر در ادرار و آسیب به سلولهای مثانه باعث افزایش عوامل خطر در مثانه ابتلاء به سرطان مثانه می شود. سیگار عامل ۵۰ درصد تومورهای مثانه می‌باشد.

افزایش سن:

 افزایش سن یکی دیگر از عوامل خطر در مثانه این نوع سرطان است و اگرچه در هر سنی این سرطان ممکن است اتفاق بیفتد ولی معمولاً در کمتر از ۴۰ سالگی نادر است.

رنگ پوست و نژاد :

 خطر ابتلاء به  سرطان مثانه در سفید پوستان بیشتر است.

تماس های شغلی:

عوامل خطر در سرطان مثانه در ۳۵- ۱۵درصد از مردان تماس‌های شغلی می‌باشد. همچنین در ۶-۱ درصد زنان نیز تماس‌های شغلی باعث بوجود آمدن سرطان مثانه می‌شود. افرادی که شغلشان به عنوان مثال در ارتباط با صنایع چرم می‌باشد یا کارگرانی که با موادی مثل رنگ، بنزین، مواد چاپ و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بیشتر در معرض خطر سرطان مثانه می‌باشند. آرسنیک و مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت رنگ، لاستیک، چرم، منسوجات و محصولات زنگ خطر ابتلاء به سرطان را بیشتر می کنند.

متاستاز:

درمان با داروهای ضد سرطان سیکلو فسفامید و یا پرتودرمانی در قسمت لگن نیز باعث افزایش عوامل خطر می شود.

دریافت نوع خاصی از درمان دیابت:

افرادی که بیشتر از یکسال داروی پیوگلیتازون دریافت کرده اند ممکن است در معرض خطر بیشتری از ابتلاء به سرطان مثانه قرار داشته باشند. سایر دارو های درمانی دیابت مانند: پیوگلیتازون و متفورمین و یا پیوگلیتازون و گلیمیپیراید نیز اینگونه اند.

التهاب مزمن مثانه:

التهاب مکرر یا مزمن مثانه و یا التهاب در اثر استفاده از سوند ممکن است باعث افزایش احتمال ایجاد سرطان مثانه squamous  گردد.

سابقه فامیلی:

 چنانچه یکی از اقوام درجه یک سابقه سرطان را داشته باشد،  احتمال بیشتری در بروز سرطان مثانه در فرد وجود دارد. سابقه ی فامیلی سرطان کولورکتال nonpolyposis  یا سندرم lynch   نیز باعث افزایش خطر ابتلاء  به سرطان مثانه  در دستگاه ادراری ،کولون، تخمدان و رحم می شود.

تهیه شده در :کلینیک امید تهران

دیگاه بگذارید