وبلاگ

شیمی درمانی و کم خونی

کم خونی

پزشکان از روش های زیادی برای درمان عوارض ناشی از شیمی درمانی و کم خونی استفاده می کنند . بیمار لازم است اطلاعات کافی را از پزشک یا پرستار در مورد عوارضی که در انتظار اوست کسب کند . همچنین بیمار هر زمان که متوجه هر تغییری شد با پزشک خود در میان بگذارد زیرا ممکن است علامت های ناشی از عوارض شیمی درمانی باشد.

کم خونی بعد از شیمی درمانی

سلول های قرمز خون اکسیژن را در بدن حمل می کند . کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سلول های قرمز کمی برای حمل اکسیژن مورد نیاز بدن وجود دارند . زمانی که اکسیژن کافی وجود نداشته باشد قلب بیشتر و سخت تر کار می کند که این باعث می شود فرد احساس کند قلبش سریع تر می زند یا فشاری در قفسه سینه خود احساس می کند . آنمی همچنین می تواند باعث احساس تنگی نفس ، ضعف ، سرگیجه ، غش ، خستگی شدید شود . برخی از داروها می توانند به خاطر کاهش قدرت مغز و استخوان در تولید سلول های جدید خون، باعث کم خونی شوند.

بیمار لازم است اطلاعات کافی را از پزشک یا پرستار در مورد عوارضی که در انتظار اوست کسب کند . بیمار هر زمان که متوجه هر تغییری شد با پزشک خود در میان بگذارد زیرا ممکن است علامت های ناشی از عوارض شیمی درمانی باشد .

بعد از شیمی درمانی رعایت کنید

  • استراحت کافی : بهتر است فرد حداقل ۸ ساعت استراحت شبانه داشته باشد . فرد می تواند یک یا دو خواب کوتاه مدت در طول روز داشته باشد .
  • کاهش فعالیت : فعالیت ها باید اولویت بندی باشد به عنوان مثال وقتی سرکار می روند ، در منزل نظافت نکنند .
  • قبول کردن کمک : به اعضای خانواده خود اجازه دهند تا به او کمک کنند . می توان از آنها برای مراقبت از کودک ، انجام کارهای پرزحمت خانه ، خرید ، رانندگی برای مدت طولانی کمک گرفت .
  • داشتن رژیم مناسب غذایی
  • به آرامی برخاستن

ممکن است بیمار اگر به سرعت از جای خود بلند شود ، دچار سرگیجه شود . بیمار اگر دراز کشیده باشد و می خواهد برخیزد بهتر است اول کمی بنشیند و سپس بلند شود . در طول شیمی درمانی پزشک یا پرستارشمار سلول های خونی بیمار را بررسی کند . اگر تعداد سلول های قرمز خون بسیار کم شود ، بیمار نیاز به انتقال خون پیدا خواهد کرد . ممکن است پزشک دارویی تجویز کند که سرعت رشد سلول های خون را بالا ببرد یا مصرف ویتامین ها و آهن را تجویز کند .

این علائم را جدی بگیرید :

  • بیشتر احساس خستگی می کند .
  • نمی تواند فعالیت های روزانه خود را انجام دهد .
  • سرگیجه دارد و احساس می کند که می خواهد غش کند .

احساس تنگی نفس دارد.

احساس می کند ضربان قلب سریعی دارد یا احساس می کند قلبش خود را به قفسه سینه می کوبد.

منبع

دیگاه بگذارید