وبلاگ

شایعات و واقعیات مربوط به سرطان پستان

مردم آشنایی بیشتری از سرطان پستان نسبت به دیگر سرطانها دارند ولی باز یکسری ناآگاهی و اطلاعات اشتباه در بین مردم شایع است که می تواند منجر به سردرگمی و مشکل در تشخیص و درمان سرطان پستان شود.

 

 

 

اکنون ما در این مقاله به بررسی دقیق شایعترین اطلاعات غلط درباره ی سرطان پستان می پردازیم.

  1. اگر در خانواده ی ما سابقه سرطان پستان نباشد من هم مبتلا نمی شوم!

 

واقعیت: اکثر افرادی که به سرطان پستان مبتلا می شوند هیچ گونه سابقه ی خانوادگی از این بیماری ندارند.

اکثر مردم فکر می کنند که سرطان پستان ارثی می باشد. اما تنها ۵ الی ۱۰ درصد سرطانهای پستان ارثی هستند یعنی ناهنجاریهای ژنی از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود. بنابراین مهمترین عوامل ایجاد سرطان پستان در افراد را می توان بیشتر به عوامل محیطی و سبک زندگی نسبت داد. با این وجود باز پزشکان نمی توانند دلیلی بیاورند که چرا یکسری افراد دچار سرطان پستان می شوند و یکسری مبتلا نمی شوند. ولی در کل مهمترین عوامل ایجاد سرطان پستان، زن بودن و افزایش سن می باشد. ولی اگر در خانواده ی خود سابقه ی ابتلا به سرطان دارید حتما با پزشک خود این مساله را در میان بگذارید تا بتوانید خود را زیر نظر پزشک ارزیابی کنید.

  1. اگر دارای وزن مناسب باشم یا ورزشکار باشم یا اینکه غذای سالم بخورم و نوشیدن الکل را محدود کنم هیچ وقت به سرطان پستان مبتلا نمی شوم.

 

واقعیت: گرچه تمام رفتارهای بالا به شدت شانس ابتلا به سرطان را در شما کاهش می دهد ولی نمی تواند این شانس را در شما از بین ببرد.

داشتن سبک زندگی ایده آل  یعنی داشتن وزن مناسب، داشتن فعالیت مناسب، مصرف نوشیدنی و خوراکیهای سالم بسیار ارزشمند است. اما ارزیابی و غربالگری را از نظر ابتلا به سرطان را نباید فراموش کنید. البته تمام این مسائل ذکر شده دلیل نمی شود شما از اصلاح سبک زندگی خود غافل شوید چون داشتن سبک زندگی سالم به شدت شانس ابتلا شما رو به انواع بیماریها از جمله سرطان،بیماریهای قلبی و غیره، کاهش می دهد.

 

  1. پوشیدن سوتین می تواند باعث ایجاد سرطان پستان شود.

 

واقعیت: هیچ مدرک و شواهدی برای تایید این مساله وجود ندارد.

یکسری شایعات که هیچ گونه پشتوانه ی علمی ندارد مطرح می شود که فشار ناشی از سوتین باعث محدود کردن جریان لنف درون پستان می شود و مانع از خروج مواد سمی از سینه می شود که خود باعث ایجاد سرطان می شود. که هیچ مدرک و مستندی برای این ادعا وجود ندارد. ودر مطالعه ایی که در سال ۲۰۱۴ بر روی ۱۵۰۰ خانم انجام شد به این نتیجه رسیدند که هیچ گونه ارتباطی بین پوشیدن سوتین و ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد.

  1. استفاده از ضد عرقهای زیر بغل می تواند باعث ایجاد سرطان پستان شود.

 

واقعیت: هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین استفاده از ضد عرقها و سرطان پستان وجود ندارد.

یکسری شایعات وجود دارد که گفته می شود که ضد عرقها مخصوصا آنها که حاوی آلومینیوم و مواد شیمیایی هستند از طریق لنف جذب پستان شده و باعث افزایش شانس ابتلا به سرطان پستان می شود.ولی تا کنون مدارک و مستندات علمی برای تاکید این مسائل پیدا نشده است. ولی علیرغم این مباحث استفاده از مواد بهداشتی ایمن به شدت توصیه می شود.

  1. نگهداری موبایل در سوتین می تواند باعث ایجاد سرطان سینه شود.

 

واقعیت: هیچ ارتباطی بین امواج موبایل و شانس ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد.

با وجود اینکه تا کنون هیچ مدرک علمی درباره ی ارتباط بین امواج موبایل و سرطان پستان وجود ندارد اما اکثر شرکتهای تلفن همراه توصیه می کنند که موبایل خود را از بدن خود دور نگه دارید. شاید مطالعات در آینده دقیقتر این موضوع را بررسی کنند.

  1. مصرف فراوان شکر باعث ایجاد سرطان پستان می شود.

 

واقعیت: هیچ دلیل و مدرکی مبنی بر اینکه وجود شکر در غذا باعث سرطان پستان می شود وجود ندارد.

نه تنها فقط درباره ی سرطان پستان این شایعه وجود دارد بلکه در مورد سایر سرطانها ی دیگر و تسریع رشد آنها نیز این مساله مطرح می شود. تمام سلولهای بدن چه سلولهای سالم چه سلولهای سرطانی از قند خون(گلوکز) به عنوان سوخت استفاده می کنند. البته این موضوع درست است که سلولهای سرطانی قند خون را با سرعت بیشتری مصرف می کنند ولی مصرف زیاد شکر به خودی خود نمی تواند عامل ایجاد سرطان باشد. البته این مساله به صورت غیر مستقیم می تواند عامل خطری برای ابتلا به سرطان باشد بدین گونه که مصرف شکر زیاد باعث افزایش وزن و چاقی می شود که خود یکی از مهمترین عوامل افزایش شانس ابتلا به انواع سرطانها از جمله سرطان پستان می باشد. ولی به صورت کلی برای حفظ سلامتی توصیه می شود مصرف دسرها، آبنباتها، کیکها، نوشیدنیهای انرژی زا و غذاهای فراوری شده ی حاوی شکر فراوان را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

 

 

  1. ماموگرافی سالانه تضمینی می باشد که سرطان پستان را در مرحله ی ابتدایی شناسایی کنم.

واقعیت: گرچه ماموگرافی بهترین روش تشخیصی سرطان پستان در مراحل ابتدایی می باشد اما همیشه نمی تواند توده ها را در مراحل بتدایی شناسایی کند.

با وجود آنکه ماموگرافی یک روش تشخیص فوق العاده خوب می باشد اما می تواند نتایج منفی کاذب داشته باشد یعنی با اینکه توده در پستان وجود دارد اما نشان می دهد که فرد سالم است و فاقد هر گونه توده می باشد. تخمین زده می شود در هنگام غربالگری یعنی زمانی که فرد هیچ گونه علامتی ندارد، احتمال خطای ماموگرافی در تشخیص توده ۲۰ درصد می باشد. این خطا بیشتر در خانمهایی با بافت سینه متراکم  به خصوص جوانترها، شایعتر است. با این وجود که ماموگرافی بهترین روش تشخیصی سرطان پستان می باشد اما ازمعاینه پستانهای خود به صورت ماهانه و توجه به ظاهر آن و همچنین معاینه سالانه توسط پزشک غافل نشوید.

  1. سرطان پستان همیشه همراه با توده ی قابل لمس می باشد.

 

واقعیت: سرطان پستان مخصوصا در مراحل ابتدایی می تواند فاقد توده ی قابل لمس باشد.

مردم گاهی فکر می کنند که سرطان پستان همیشه با یک توده ی قابل لمس که در معاینه پستان لمس می شود همراه می باشد. و با توجه به این موضوع از انجام ماموگرافی امتناع می کنند، چون فکر می کنند خودشان قادر خواهند بود هر گونه تغییر در پستان خود را با لمس حس کنند. گرچه معاینه پستانها خیلی مفید می باشد ولی اصلا نمی تواند جایگزین مناسبی برای ماموگرافی باشد. همچنین یکسری تصورات غلط وجود دارد مثل اینکه: اگر توده ایی که لمس شد درد داشت سرطان نمی باشد. یا اینکه توده ایی که لمس بشه نرم باشد و زیر پوست لیز بخورد نیز نمی تواند سرطان باشد. به صورت کلی هر توده ایی غیر معمول که لمس شود حتما باید توسط پزشک بررسی شود.

  1. سرطان پستان در مراحل ابتدایی دیگر عود نمی کند.

 

واقعیت: حتی در صورتیکه سرطان در مراحل ابتدایی باشد احتمال عود این بیماری وجود دارد.

اکثر مردم معتقدند اگر سرطان پستان در مراحل ابتدایی باشد دیگر هیچ وقت عود نمی کند. در حالیکه احتمال عود و بازگشت بیماری در این افراد به شدت پایین است ولی نمی توان گفت شانس عود مجدد در این افراد کلا از بین می رود.این مساله برای این بیان شد که معاینات دوره ایی پس از پایان درمان با جدیت تمام پیگیری شود. یک تصور اشتباه دیگر این این است که اگر بیماری در ۵ سال اول عود نکند دیگر بیماری هیچ وقت اتفاق نمی افتد در حالیکه درست است بیشترین آمار بازگشت بیماری در ۲ الی ۵ سال اول بیشتر است اما احتمال عود بیماری پس از پنج سال باز وجود دارد.

اگر سرطان در مرحله ابتدایی باشد تیم درمان شما می تواند در آگاهی بخشی شما در مورد شانس عود بیماری به شما کمک کنند.

 فاکتورهای زیادی بر شانس عود بیماری تاثیر دارند که عبارتند از:

الف. سایز تومور اولیه

ب. تعداد لنفهای درگیر

ج. گرید سلولها

د. برنامه ی درمانی

  1. همه ی سرطانهای پستان به روشهای یکسانی درمان می شوند.

 .

واقعیت: برنامه های درمانی بستگی زیادی به ویژگیهای سرطان و خود بیمار دارد.

فاکتورهای متعددی در تعیین نوع و برنامه ی درمانی دخیل هستند که عبارتند از:

الف. سایز، گرید و میزان پیشرفت سرطان و همچنین محل دقیق تومور در پستان

ب. آیا ایجاد سرطان ریشه ی ژنتیکی دارد یا خیر

ج. هورمون مثبت بودن سلولهای سرطانی

د. her2 مثبت بودن سلولهای سرطانی

ه. شرایط سنی و جسمی بیمار

  1. سرطان پستان فقط در زنان میانسال و مسن اتفاق می افتد.

 

واقعیت: زنان جوانتر و حتی مردان می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند.

درست است که سرطان پستان در زنان میانسال و مسن بیشتر اتفاق می افتد اما در یک بررسی نشان داده شد که حدود ۴ درصد سرطان تهاجمی پستان در زنان زیر چهل سال اتفاق می افتد. بنابراین زنان در همه ی گروههای سنی باید به سلامت پستان خود اهمیت بدهند و در صورت مشاهده ی تغییرات غیر معمول در سینه با پزشک خود مشورت کنند. واین مساله در افرادی با سابقه ی خانوادگی مهمتر است بدین صورت توصیه می شود در این افراد غربالگری تشخیصی سرطان پستان را از زیر ۴۰ سال باید شروع کنند. همچنین سرطان پستان در آقایان هم دیده می شود و حدود کمتر از ۱ درصد تمام سرطانهای پستان را در برمی گیرد.در حالیکه بیشتر مردم تصور می کنند چونکه آقایان فاقد بافت پستان می باشند نمی توانند به سرطان پستان مبتلا شوند. بنابراین تغییرات غیرمعمول در سینه ی آقایان را نیز جدی بگیرید.

    علی
    2021-05-19

    مقاله عالی و مفیدی بود متشکریم

    iransabt.co
    2021-05-20

    بهترین وبسایتی که تاحالا
    دیدم.ازتون متشکرم

      clinic
      2021-08-04

      سپاس از شما

    Jacklyn
    2022-03-14

    Wow, this post is good, my younger sister is analyzing such things,
    thus I am going to let know her.

      clinic
      2022-05-10

      it's nice to hear your positive atitude
      thak you so much

    Samara
    2022-03-22

    Pretty! This was a really wonderful post. Thanks for supplying these details.

      clinic
      2022-05-10

      ?????

    Frieda
    2022-04-12

    Hello! I'm at work browsing your blog from my new apple iphone!
    Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!
    Keep up the great work!

      clinic
      2022-05-10

      Hi! that's our honor you liked it
      we are all trying to improve this blog to be usefull to everyone

    Betty
    2022-05-07

    Your style is really unique compared to other people I've read
    stuff from. I appreciate you for posting when you have the opportunity,
    Guess I'll just bookmark this page.

      clinic
      2022-05-10

      that's our honor you liked it

دیگاه بگذارید